Extremt långa leveranstider har fått vår inköpsavdelning att ändra fokus

14 mars 2022

Stigande priser och materialbristen påverkar alla i samhället, även oss. Det har fått vår inköpsavdelning, med Peter Sjögren i spetsen att ändra fokus. Nu går mycket av arbetet ut på att leta material hos andra leverantörer och hitta alternativ som kan ersätta de komponenter vi inte får hem för att vi ska kunna leverera till våra kunder i tid.

Vi har under hela pandemin haft många projekt på gång och inte haft några större problem. Visst kände vi av prishöjningarna, men det fanns så mycket material på lager att det inte var några bekymmer att få hem de komponenter vi behövde.
– Nu har problemet med materialbristen ökat enormt. En kollega berättade för mig att han hade beställt en produkt och fått leveranstid 23/8. När han läste noggrannare stod det 23/8 2023, berättar Peter Sjögren, inköpsansvarig.
De oerhört långa ledtiderna ställer till det för oss i och med att det blir svårare att leverera i tid till våra kunder.

Lånar och letar hos andra leverantörer

För att lösa problemet berättar Peter att om de ska leverera ett skåp och saknar någon komponent kan låna den från ett annat skåp.
– Om vi kan låna komponenter för att testa skåpet kan vi sedan leverera det och komplettera med de produkter som saknas när vi får dem. Det är ett pusslande för att få ihop det.

Peter och hans kollegor arbetar även intensivt med att hitta det vi saknar hos andra leverantörer än de vi har avtal med.
– Problemet är att priserna då sticker iväg i och med att vi har rabatter hos de leverantörer vi har avtal med. Men vi vill rädda våra kunder, även om det innebär att det blir dyrare för oss.
Trots att vi har långa avtal med våra leverantörer ökar även de priserna. Peter befarar att prisökningarna kan bli ännu mer kännbara framöver.
– Speciellt när man tittar på bensin och diesel, de priserna sticker otroligt mycket.

Tätt samarbete med våra projektledare

Våra leverantörer har förståelse för den sits vi sitter i och försöker hjälpa oss att hitta ersättningsprodukter som fungerar likvärdigt till de produkter vi saknar.
–  Vi kikar på om vi kan byta ut material med extremt lång leveranstid mot material vi kan få hem snabbare. Vi ställer frågan till våra projektledare som får titta på om det vi vill ersätta med har samma funktion.
Förutom att jaga material arbetar inköpsavdelningen med att se till att vi har ett uppdaterat system så att projektledarna hela tiden har rätt information.

Utmaningen förbättrar organisationen

Trots att vi nu står inför utmaningar och har fått lägga om fokus en del är Peter övertygad om att situationen kommer att leda till en förbättring i framtiden.
– Vi lär oss mycket, hittar nya rutiner och ser nu över vårt lager för att se om det finns vissa komponenter som vi kan ha mer av hemma framöver.