I vår över 50 år lång historia har vi fått uppdrag att utföra flera prestigefulla projekt världen över. Vår tidigare delägare Leif Bengtsson berättar att Elektromontage styrka sitter i vår långa erfarenhet av olika projekt och att vi aldrig lämnar ifrån oss någonting halvdant. Två av projekten han minns speciellt är Stockholms Slott och Queen Mary 2.
Elektromontage har flera spännande projekt på sin meritlista. Vi har pratat med Leif Bengtsson, tidigare delägare och konstruktör på Elektromontage.
– Genom åren har vi levererat flera hedersamma uppdrag. Då gäller det verkligen att få det att fungera. Jag har fått åka på många resor världen över, men det är inte alltid så glamoröst som det låter. Ofta är det något problem som måste lösas. Bland annat har jag flugit ikapp en lyxkryssare mitt ute i Atlanten och utfört jobb på fartyget. Där stötte jag på en tysk kock med en stor kniv i handen som inte alls var glad att jag hade slagit av elen till hans kylar och frysar, skrattar han.
Nya apparatskåp till Stockholms slott
Ett av våra prestigefulla projekt som Leif minns är Stockholms Slott.
– När de skulle modernisera ventilationen i Stockholms Slott på 1990-talet byggdes en ny värmecentral, dit vi levererade flera apparatskåp. Det var riktigt trångt, men vilket snyggt montage de gjorde. Jag tycker att varenda rörmokare i Sverige ska åka och titta på det projektet.
Leif berättar att när slottet byggdes 1697 var det ingen som tänkte på start- och styrutrustning för spjäll, ventiler och för att starta, stoppa pumpar och fläktar.
– Skåpen skulle in på borggården och nedför en liten trappa, vi fick bygga dem som långa tuber på vår verkstad i Söderköping för att de skulle kunna transporteras in på plats i Stockholm.
Han minns specifikt ett tillfälle när de skulle testa av om elen för evenemang på borggården fungerade. Vi var osäkra på om den avbrottsfria kraften, UPS:en som konsulten angivit skulle räcka till att styra elen för Stockholms Slott.
– Jag blev uppkallad för testkörningen av anläggningen en sen eftermiddag. Vi fick absolut inte bryta strömmen just då jag var på plats för drottning Silvia skulle skriva ut ett papper i sin skrivare.
När testet väl drog igång smattrade det i skåpet för att belastningen var för hög. Reläerna slog av och till på grund av att spänningen gungade upp och ner.
– Spänningsaggregatet, UPS:en, var alldeles för liten så det blev stressigt så in i bomben. Den kvällen fick jag övernatta på slottet.
Styrsystem till lyxkryssaren Queen Mary 2
Ett annat minnesvärt projekt är uppdraget att ordna roderstyrningen till lyxkryssaren Queen Mary 2 så de slapp ha både rodermaskin och fasta propellrar på framdrivningen.
– Fartyget skulle styras genom att motorerna snurrades. Motorerna är på 20 000 hästkrafter vardera och väger cirka 100 ton styck.
För att det skulle fungera fick de montera ett stort hjul i aktern, som Leif uppskattar till 5–10 meter i diameter.
– Elektromontage byggde ett styrskåp till svängkransen där det satt fyra stora frekvensomformare som drog runt fyra stycken motorer. Problemet var att de skulle synkas så att någon av motorerna inte fick dra och någon av de andra motorerna bromsa. Då slits svängkransen ut. Vi var i Kristinehamn för att provköra hjulet och det gick hur enkelt som helst att dra runt hjulet.
Under Leifs långa karriär har han haft många fartygsprojekt, men även ventilationsprojekt och ställverk.
– Det har varit riktigt roliga år med många spännande projekt. Elektromontage styrka är att vi har utfört så många olika projekt. Om det skulle uppstå något problem reder vi ut det. Vi släpper inte iväg någonting halvdant, utan har alltid gjort vårt bästa och löst alla situationer.