Grimaldi Lines har beställt 12 ro-ro-fartyg, där Elektromontage fått uppdraget att bygga kontrollskåpen. I dagsläget har vi levererat hälften av skåpen till fartygen, som inte bara är gröna i färgen utan även världens grönaste ur miljösynpunkt.
Det första fartyget som Jinling-varvet överlämnade till Grimaldi Lines är den 238 meter långa Eco Valencia – ett hybridfartyg utrustat med bland annat 600 kvm solceller och stora batterisystem för att minimera utsläppen i hamnar. Eco Valencia har även ett system för att tillverka mikrobubblor mellan skrov och vattnet för att minska motståndet.
Totalt ska 12 ro-ro-fartyg, lastfartyg som är konstruerade för att lasten enkelt ska kunna köras ombord och i land, byggas.
För oss på Elektromontage började arbetet med att bygga kontrollskåp till de 12 beställda fartygen 2019. Hittills har vi levererat hälften och vi beräknar att gå i mål med projektet, som har ett ordervärde på ungefär 8 miljoner kronor, under nästa år.
– Vi fick ordern i stor konkurrens från företag i hela världen. Det är kul att vi som liten aktör i Sverige kan landa den här typen av projekt, säger vår försäljningschef, Morgan Hägg
Från Elektromontage sida är det Mikael Blomqvist som varit ansvarig för projektet.
– Kontrollskåpen som vi har levererat sitter över hela båten, även på bryggan. De styr alla öppningsbara portar.
Skåpen byggs av Elektromontage produktionsenhet i Litauen.
– Jag har lett projektet från vårt kontor i Söderköping, i nära kontakt med både kunden och produktionsenheten i Litauen. Vi har även besökt vår produktionsenhet för att utföra tester innan klassningssällskapet kom för slutgiltigt godkännande av skåpen.