För att kunna hålla en hög förändringstakt, bevaka trender inom digitalisering och employer branding samt få input i vad vi kan göra för att hänga med tillsatte vi för några år sedan en Young Advisory Board. En grupp yngre människor med olika kompetenser som arbetar med varierande projekt och matar styrelsen med idéer, som har bidragit mycket till företagets utveckling.
En av medlemmarna i Elektromontage Young Advisory Board är Lisa Hartikainen, specialist inom employer branding, rekrytering och marknadsföring.
– Jag tycker det är häftigt att Elektromontage gör en sån här satsning. De har förstått att hänga med i utvecklingen är avgörande för framtiden.
Hon berättar att det har skett ett stort paradigmskifte på arbetsmarknaden. Tidigare har normen varit att den som är äldst vet mest, den ska man lyssna på.
– Seniora medarbetare är värdefulla, men den yngre generationen är uppvuxen mitt i digitaliseringen. De företag som vill hålla sig relevanta på den snabbrörliga arbetsmarknaden behöver yngre kompetens. För att differentiera sig måste man förstå vad morgondagens generation på arbetsmarknaden förväntar sig.
Ger mycket till företaget
Lisa upplever att Young Advisory Board blir hörda, att de är värdefulla för Elektromontage organisation.
– Varje år tar vi fram en plan för vad vi ska fokusera på. Vi synkar våra tankar med styrelsens och ledningsgruppens önskemål, gör förstudier samt kommer med förslag och idéer. Beroende på vad vi får för feedback går vi vidare till nästa projekt eller fortsätter utveckla.
Hon berättar att det även ger henne mycket att få vara en del av Young Advisory Board.
– Jag får lära mig om Elektromontage och den bransch de verkar i. Vi arbetar bland annat mycket med projekt kopplat till digitalisering. Alla i teamet har kompetens inom olika områden vilket gör det väldigt lärorikt och kul att vara en del i YAB.
Läs mer om YAB!